Fotboll: Väddö IF fick äntligen kliva ut på sin hemmaplan under lördagen när den tredje omgången i division 6 spelades och efter en hel del om och men så lyckades man säkra säsongens andra seger efter två mål under matchens sista tio minuter.
Två veckor försenat så fick äntligen Väddö göra sin hemmadebut när den tilltänkta matchen för två veckor sedan fick skjutas upp efter att rivalen Hallsta IK dragit sig ur årets seriespel. Nu blev det laget från Skärplinge Österlövsta FF som stod för motståndet i en match som under den första halvleken var både spel och målmässigt jämn. Väddö skulle dock ta över initiativet i den andra halvleken där man hade mest boll och skapade flest målchanser men där gästerna hela tiden skapade oro i sina kontringar och fasta situationer.
Efter att lagen gjort varsitt mål under den första halvleken så var det många som trodde att Väddö tog ledningen med dryga kvarten kvar men målet dömdes bort för offside. Istället kom chansen med tio minuter kvar när domaren blåser straff helt korrekt efter en hands på en av gästernas försvarsspelare. Den satte Fredrik Månsson hur säkert som helst och bara tre minuter senare vinner Loke Wretman en närkamp med gästernas målvakt och kan rulla in det avgörandet i det övergivna målet. Österlövsta flyttar upp sina positioner under slutminuterna men Väddö lyckas freda sitt mål och kunde jubla över tre poäng när domaren blåser för full tid.
Därmed har Väddö inlett årets seriespel med två vinster och en förlust och närmast väntar ny hemmamatch på Vikingalunden lördagen den 16e maj då man får besök av Ärentuna SK
Matchfakta
Väddö-IF-Österlövsta FF 3-1 (1-1)
Målskyttar Väddö IF. Rasmus Rehnberg, Fredrik Månström (straff) samt Loke Wretman.
Publik 45




