Enduro: Under lördagen stod MK Orion som arrangör när den andra deltävlingen av Forsells Motorcup i enduro kördes på och i skogarna runt Sipsjöbanan i Hallstavik där totalt ca 150 förare i tretton olika klasser fanns på plats varav tjugo från hemmaklubben.
Den andra deltävlingen av Forsells Motorcup kördes hos MK Orion i Hallstavik och bjöd på strålande solsken även om molnen började hopa sig under den avslutande timmen vilket ändå lockade en hel del åskådare under dagen. Tävlingen i sig blev både jobbig och krävande för förarna då banan bestod av både hala bergs partier och i skogen var det fokus på att hålla koll på både rötter, stubbar och sten. Dessutom var det väldigt halt ute på banan enligt flera förare jag pratade med efter tävlingen.
För hemmaklubben MK Orion blev det en riktigt lyckad tävling då klubben och banan fick mycket beröm överlag. Även MK Orions förare skötte sig och körde till sig flera fina topplaceringar med segrar i totalt tre klasser i Roine Olsson som vann motions klassen 60-65 år före klubbkompisen Jan Karlsson som tvåa. Även Martin Axén vann sin klass motion 50-54 år samt Billy Messing som vann den yngsta klassen Ungdom E0. Totalt hade MK Orion 13 förare bland topp sex i de olika klasserna varav åtta förare fick kliva upp på prispallen och då saknades den största talangen klubben har just nu Wiggo Lifvendahl plus ytterligare förare som inte kunde köra då de hade andra uppgifter som arrangörer.
Tittar vi på kommande tävlingar där MK Orion står som arrangör så väntar närmast den första deltävlingen av Kustcrossen som körs redan kommande lördag den 23 maj. Därefter serietävling den 6 juni och den 5 september körs JSM Open/J 19 samt U17 125cc. Dessutom arrangerar klubben Svenskt och nordiska mästerskapen i bilorientering den 25-26 september.
Foto Bosse Andersson




